torsdag 27 september 2018

Höst Väder



                                           Hösten!!!!

Nu är hösten kommen och detta märks i kroppen; man kan knappt resa sig från sängen allt i kroppen gör så ont att man skulle behöva olja varenda del och led man han :) Så är det att ha denna eländiga och iriterande FIBROMYALGIN. Allt känns så jobbigt för man blir så tillbaka dragen och orkar inte vara social för jag har svårt att låssas för har jag ont och mår dåligt kan jag inte dölja detta. Dett som känns jobbigt är att ingen i min närvaro tycks förstå detta dem tror kanske att jag bara hittar på, fast nej det är inget på hitt. Vi har olika typer av FIBRO efter som att vi är olika individer. Några människor kan jobba halv tid andra kan jobba hel tid sen har vi den gruppen av människor inklusive jag som ska vara glad om jag kommer upp ur sängen och kan gå på toa inget kul alls. Jag blev sjuk för 13 år sedan och är idag sjukpensionerad, man går dag ut och dag in utan att orka göra något alls. Jag är undersköterska och har jobbat på demens boende och hemtjänsten jobbet va mitt andra hem, jag älskade att jobba med dem äldre fast det va så himmla stressigt sen hade jag två barn och studerade så allt på en gång. Idag klarar jag inte av något sen äter jag massor av medeciner för olika saker förutom Fibromyalgin. Man anpassar sig med tiden fast i början va det himmla svårt att acceptera att jag inte kunde vara lika aktiv som jag varit.
Med mycket om o men så hittade jag en hobby som fick mig att koppla av från mina smärtor och koppla bort stressen  när jag mår dåligt och behöver annat att tänka på. Jag började att göra egna kort till födelsedagar,bröllop,roliga kort, Jul kort mm detta får mig verkligen avkopplad. Sen  sjunger jag  i en kör sedan 20 år i kyrkan och detta är verkligen rogivande för min själ, man träffar också andra människor vilket man behöver ibland när jag har mina bra dagar då försöker jag så gott jag kan.

Ja denna Fibromyalgin ställer till det allt är upp o ner i min kropp och själ den rubbar min sömn vissa nätter kan jag inte sova och andra nätter o dagar bra sover jag. För att kunna somna så har jag börjat lyssna på meditation på youtube detta gör att jag kan varva ner min kropp och tankar för att kunna sova en natt. Jag kommer att länka till denna meditation som jag lyssnar på när jag laggt mig.
Jag hoppas ni har tålamod med att ajg inte klara att skriva dagligen men jag försöker att göra det, för nu i detta väder och väder omslag  är det så tufft för mig och för så många andra som lider av reumatisk värk/ Fibromyalgi. I min blogg kommer jag även att länka till olika saker om sjukvård, medeciner, mm-
Nu är klockan mycket och det är dax att bädda ner mig och får se om sömnen kommer så jag kan sova Kramiz alla kära läsare och Fibrisar <3






https://www.youtube.com/watch?
v=y8LIbeKQ60U&list=PLOSF4Upgmr5M54p2tmL5Y7Zp_C29V8Pb1&index=2&t=0s


Läs gärna dessa kvinnors berättelser om Fibron



http://www.fibromyalgi.se/1.0.1.0/1169/1/?item=art_art-s1%2F270


Eftersom sjukdomen är svår att känna igen och ofta blir feldiagnostiserad kan du lida av fibromyalgi i flera år innan du kan sätta ett namn på det.
  • SÖMN. ...
  • SMÄRTA. ...
  • MINNE. ...
  • FÖRVIRRING. ...
  • UTMATTNING. ...
  • MISSUPPFATTNINGAR. ...
  • FRUSTRATION. ...
  • BÄTTRING.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar